264929070 264929070
 

8 redenen om te bloggen als bedrijf

Bijgewerkt op: mrt 9

1 Expert in je vakgebied

2 Leid mensen naar je website

3 Trek de juiste klanten aan

4 Verklein de afstand tussen jou en je klant

5 Toon wie je bent

6 Scoor hoger in Google

7 Maak reclame

8 Spoor mensen aan om actie te ondernemen

9 Nog enkele tips


Toegegeven, een blog heb je niet in 1-2-3 geschreven. Er kruipt tijd in die je misschien liever aan andere taken binnen je bedrijf besteedt. Want levert die blog je eigenlijk wat op? Om heel kort op die vraag te antwoorden: ja! In dit artikel vertel ik je waarom je ook als bedrijf moet inzetten op een blog.

Waarom bloggen voor je bedrijf

Natuurlijk moet je als bedrijf geen blog beginnen die vertelt dat je vorige week met je geliefde Billie naar de dierenarts bent gegaan. Daar hebben je bezoekers niet veel aan. Wat jij nodig hebt, is een zakelijke blog. Hierin geef je tips, deel je informatie en kan je een antwoord bieden op vragen die mensen (lees: potentiële klanten) hebben. En er zijn 8 redenen om die blog op te starten:


1. JE TOONT JE ALS EXPERT IN JE VAKGEBIED


Wanneer mensen jouw bedrijf of je website nog niet kennen, mag je niet verwachten dat ze plots zomaar bij je komen aankloppen. Mensen zijn altijd op zoek naar iemand die ze kunnen vertrouwen. Iemand die hen kan tonen: “Geloof mij, ik weet waarover ik het heb.


Dat kan je doen door informatie te delen. Leg in een paar stappen uit hoe je een kamer groter kan doen lijken door de juiste verfkleuren te kiezen. Vertel hoe het stemorgaan precies in elkaar zit. Geef tips die het klussen in huis makkelijker maken.

Toon dat jij goed bent in je vak. Door kennis te delen, schep je vertrouwen. En met wie doe jij zaken? Juist, met iemand die je vertrouwt.


2. JE LEIDT MENSEN NAAR JE WEBSITE


Als jij het antwoord kan bieden op de vraag die ik in Google typ, klik ik zonder nadenken op de link naar je blog. En als het antwoord me dan ook nog bevalt, ga ik ook de andere pagina’s op jouw website bekijken. Zo denk ik. Zo denk jij vast ook. Dus zo denkt jouw potentiële klant ook!


3. JE TREKT DE JUISTE MENSEN AAN


Wie op jouw blog terecht komt, is iemand die geïnteresseerd is in diensten of producten die jij aanbiedt. Want hoe fijn het ook is dat nonkel Frans je blogs leest omdat hij zo trots op je is, je gaat er niets door verkopen. Je bedrijf heeft klanten nodig. Daar kan je niet omheen. Dankzij je blog vinden meer potentiële klanten hun weg naar jou. Zo werk jij voortaan samen met je ideale klant! Een win-win dus.


4. JE VERKLEINT DE AFSTAND TUSSEN JOU EN JE KLANT


Een goede blog is interactief. Je geeft mensen de kans om op jouw artikel te reageren. Mensen kunnen bijkomende vragen hebben, kunnen je bedanken voor de informatie of misschien zelf nog info toevoegen. Tip: beantwoord elke reactie. Zo bouw je een goede klantenrelatie op en toon je dat je makkelijk bereikbaar bent. Altijd handig wanneer mensen willen afspreken om hun project met je te bespreken.


5. JE TOONT WIE JE BENT


Hoe je schrijft en wat je vertelt, geeft mensen een beeld van wie jij bent. Als mensen je blogs leuk vinden om te lezen, zijn ze sneller geneigd zaken met je te doen. De meeste mensen zijn nu eenmaal subjectieve wezens en willen graag een klik met iemand.


Ik zou deze blog veel serieuzer en zakelijker kunnen schrijven. Met die schrijfstijl is ook helemaal niets mis. Behalve als dat niet past bij wie ik ben. Een blog geeft je potentiële klanten al een idee hoe jij als persoon bent. Zo kunnen zij op voorhand bepalen of ze graag zaken met je zouden doen.


6. RELEVANTE BLOGS SCOREN HOGER IN GOOGLE


Als jouw blog een antwoord biedt op een vraag die meerdere mensen hebben, klikken zij door naar je website. Dit noemt men traffic. Hoe meer traffic er naar je website is, hoe duidelijker het voor Google wordt dat jouw website relevant is. Dus toont Google je website vaker in de zoekresultaten. Zo krijgt je website meer bezoekers… En het vervolg laat zich vast al wel raden!


7. JE MAAKT RECLAME ZONDER JE OP TE DRINGEN


Gesponsorde berichten op Facebook of Instagram, flyers in de brievenbus, advertenties die video’s onderbreken… Eerlijk: ik heb het er soms ook mee gehad. Natuurlijk hebben deze zaken allemaal hun nut, maar zoals altijd geldt dat overload kills.


Met je blog trek je klanten naar je toe, zonder pusherig over te komen. Je wacht, als het ware, tot zij naar jou komen. Ook voor je klanten is een blog een voordeel: zij krijgen ‘reclame’ die ze willen zien.


8. DE CALL TO ACTION ONDERAAN SPOORT MENSEN AAN ACTIE TE ONDERNEMEN


Zet onderaan je blog een knop of link zodat mensen je meteen kunnen contacteren of een product makkelijk kunnen bestellen. Hoe eenvoudiger het voor mensen wordt om actie te ondernemen, hoe sneller ze dat zullen doen.



Het mag duidelijk zijn dat bloggen je meer potentiële klanten kan opleveren. Natuurlijk zal je klantenbestand niet van vandaag op morgen exponentieel groeien. Het heeft tijd nodig. Daarom nog enkele tips:


  • Schrijf op regelmatige basis een nieuwe blog

  • Schrijf over onderwerpen die relevant zijn voor jouw ideale klant

  • Vertel over je nieuwe blog in je nieuwsbrief

  • Voorzie je blog van de juiste SEO

  • Kijk na of je oudere blogs nog steeds relevant zijn. Time flies and things change!


Overtuigd om ook een blog te starten, maar laat je het schrijven liever aan een professional over? Misschien moeten jij en ik dan eens praten.

95 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven
 
264929070