264929070 264929070
 

LMFAO! WTF is SEO?

1 Bepaal de zoekwoorden

2 Vergelijk zoekwoorden met elkaar

3 Verwerken de zoekwoorden in je teksten

4 Schrijf voor zoekmachines... en je lezers

5 SEO, ook in de backstage

6 Afbeeldingen en SEO

SEO. Het lijkt een hippe afkorting die 'de jeugd van tegenwoordig' gebruikt in chats en captions op Instagram. Dat is het niet. SEO is de afkorting voor Search Engine Search Engine Optimization. En wat meer is: het is belangrijk je online teksten te schrijven met SEO in gedachten. Zet volop in op de juiste zoekwoorden. Zo verschijnt je website hoger in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. En dat is wat iedereen wil, toch? Maar hoe begin je nu aan SEO-teksten?


Schrijven van de SEO-teksten helpt je website de optimaliseren waardoor je hoger rankt in de Google zoekresultaten

We laten de advertenties op Google buiten beschouwing: deze websites hebben betaald om bovenaan in de zoekresultaten te worden weergegeven. Met goede SEO kan je gratis hoog scoren in Google. Want dat is precies waar SEO voor staat: je optimaliseert je website voor zoekmachines zoals Google, Yahoo, DuckDuckGo en dat doe je door je teksten heel gericht op te bouwen.


1. BEPAAL DE ZOEKWOORDEN


Vooraleer je begint te schrijven, stel je je in de plaats van de lezer. Welke zoektermen geeft hij in? Op welke vraag geeft jouw blog een antwoord? Welke producten uit je webshop heeft hij nodig voor zijn probleem? Lijst alle mogelijke zoekwoorden op. De meest interessante ga je dadelijk verwerken in je teksten.


2. VERGELIJK ZOEKWOORDEN MET ELKAAR


Dilemma bij het schrijven van deze blog: kies ik voor zoekwoorden of voor zoektermen? Ik vind beide leuk klinken. Maar het gaat niet over mij. Ik schrijf deze blog voor de lezers (en dus potentiële klanten). Daarom vergelijk ik beide woorden met elkaar. Dat doe je eenvoudig via Google Trends. In onderstaande afbeelding zie je dat op beide woorden wordt gezocht in Vlaanderen, maar in het algemeen toch net iets vaker op 'zoekwoorden'. Ik gebruik beide in mijn blog, wissel af en zet vooral in op 'zoekwoorden' in plaats van op 'zoektermen'.


Google Trends resultaat op 30-07-2021

3. VERWERK DE ZOEKWOORDEN IN JE TEKSTEN


Nu je een lijst van zoekwoorden hebt opgesteld, ga je deze in je teksten verwerken. Zet de belangrijkste zoekwoorden zoveel mogelijk in het begin van je tekst. Voor dit artikel koos ik voor de volgende zoektermen: SEO - Search engine optimization - hoog scoren - Google - zoekmachines - zoekwoorden/zoektermen - zoekresultaten - optimalisatie website. Herlees even dit artikel. Zie je hoeveel van de zoekwoorden er al meteen in de inleiding staan? Natuurlijk herhaal ik ze nog in de rest van het artikel.


4. SCHRIJF VOOR ZOEKMACHINES...EN JE LEZER


Een zoekmachine is een robot. Hij kijkt niet naar je schrijfstijl, onderscheidt geen humor van zakelijke teksten en kan niet inschatten of alle informatie werkelijk klopt. Zodra jij je website online publiceert, gaan crawlers (ik stel ze me voor als robot-spinnetjes, maar dat ligt misschien aan mijn voorkeur voor Marvel films) de teksten doorspitten. Ze 'lezen' de woorden en kunnen aan de hand van de zoekwoorden inschatten waarover je tekst gaat. Wanneer iemand op een van je zoektermen zoekt, verschijnt je website in de zoekresultaten. Toch is het belangrijk om niet alleen voor zoekmachines te schrijven! Je lezers zijn geen robots en zij verkiezen nog steeds teksten die leuk zijn om te lezen. En juist! Schrijf over een 'zoekwoordenanalyse' want dat is de juiste spelling. Wil je inzetten op een 'analyse' van de 'zoekwoorden', kan dat ook. Een 'zoekwoorden analyse'... tja, daar gaat mijn linkeroog toch lichtjes van trekken.


5. SEO, OOK IN DE BACKSTAGE


Een website is méér dan alleen de teksten die op de verschillende pagina's verschijnen. Net zoals bij een goede musical gebeurt er op het podium niets als er backstage niet genoeg aandacht is voor de productie. Pas daarom de SEO-instellingen steeds aan. Doe je dat niet, toont Google de eerste 155 tekens van je tekst.


Hieronder zie je twee voorbeelden. Het eerste voorbeeld is zonder aanpassingen: Google heeft onder de blauwe titel de ankerteksten opgesomd. Niet bepaald interessant om te lezen, vind je niet?

In het tweede voorbeeld heb ik de SEO beschrijving (ofwel de metadescriptie) herschreven. Je ziet dat ik ook hierin de zoekwoorden heb gebruikt én ik schreef het in 152 tekens neer. Google will love me for it!



Denk ook in de URL slug (dat is het kleine stukje dat achter de / komt) na over SEO. Ik veranderde de mijne naar wat-is-seo, omdat dit een vraag is die mensen ingeven in de zoekbalk van Google. Een slug zoals post-17855432-nl-drp zegt helemaal niets. En het staat toch ook niet erg netjes...


6. AFBEELDINGEN EN SEO


Ook afbeeldingen verdienen SEO-aandacht! Crawlers kunnen geen afbeeldingen zien. Zij weten dus niet wat er op een beeld staat. Daar kan jij bij helpen: beschrijf in de alt-tekst waarover je afbeelding gaat. Zoals in het voorbeeld kan je inzetten op "vrouw met gele trui werkt aan laptop", maar ik koos ervoor om ook in deze tekst de link naar SEO-teksten te leggen. Ik verwerkte een aantal van de zoekwoorden in de beschrijving. Laat die crawlers maar komen!




Ook al klinkt SEO misschien niet hip en sexy, ik ga er graag mee aan de slag. Heb je hulp nodig bij je online teksten? Georgia Marie copywriting at your service!

6 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven
 
264929070